Η περίπτωση του ΟΑΣΘ, μια εικόνα από το μέλλον.

Posted: Σεπτεμβρίου 10, 2016 in Ανακοινώσεις Ταξικού Μετώπου

Στα τέλη του καλοκαιριού, εξελίχθηκε μια εργατική διεκδίκηση που ανέδειξε τις καταστάσεις που βιώνει ένα μεγάλο κομμάτι εργαζομένων στο χώρο των συγκοινωνιών και έκανε ακόμα πιο σαφές πως η εργασιακή ανασφάλεια, η απλήρωτη εργασία και η εντατικοποίηση είναι συνθήκες που σύμφωνα με τους σχεδιασμούς κράτους και εργολάβων θα επεκταθούν στο σύνολο των εργαζομένων στις συγκοινωνίες.

Οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ, στον ιδιώτη δηλαδή που εκμεταλλεύεται το συγκοινωνιακό δίκτυο της Θεσσαλονίκης, ξεκίνησαν από τον Ιούλιο του 2016 επαναλαμβανόμενες απεργίες διεκδικώντας τα δεδουλευμένα τους. Όλο αυτό το διάστημα, ο γνωστός συφερτός των media επιχείρησε να συκοφαντήσει τους εργαζόμενους και να προωθήσει τον κοινωνικό κανιβαλισμό μεταξύ εργαζομένων και επιβατών. Τελικά στις 25/8 κυβέρνηση, ΟΑΣΘ και το σωματείο εργαζομένων, συμφώνησαν στον τρόπο αποπληρωμής των χρημάτων που χρωστούσε η εταιρεία στους εργαζόμενους. Μια συμφωνία όμως που απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί νίκη των για τους εργαζόμενους.

Μαθαίνοντας έστω και διαδικτυακά την κατάσταση που επικρατεί στις αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη αντιλαμβανόμαστε πως όλες αυτές οι εξελίξεις αποτελούν εικόνα από το μέλλον. Όχι βέβαια πως οι συνθήκες της επισφάλειας και της απλήρωτης εργασίας είναι κάτι καινούργιο για τους εργαζόμενους στις συγκοινωνίες. Απλά τύχαινε να αφορά εργάτες και εργάτριες που απασχολούνταν στον τομέα του καθαρισμού και της φύλαξης. Το παράδειγμα των καθαριστριών στα λεωφορεία της ΟΣΥ είναι πολύ πρόσφατο και πανομοιότυπο με τους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ. Όπως στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, έτσι και στην Αθήνα οι εργαζόμενες αποτέλεσαν το μπαλάκι που πέταγαν τα υπουργεία στον εργολάβο και το ανάποδο.

Το καινούργιο σε αυτή την περίπτωση είναι πως γίνεται εμφανές πως αυτές οι συνθήκες εργασίας προορίζονται για όλους μας. Αποτελούν εικόνα από το μέλλον ακόμα και για τα τμήματα της εργατικής τάξης που έχουμε διατηρήσει ορισμένα από τα κεκτημένα μας. Διαβάζοντας μάλιστα λίγο καλύτερα τη συμφωνία που κατέληξαν την προηγούμενη Πέμπτη, βλέπουμε να γίνεται ρητά λόγος για δέσμευση και των 3ων μερών για συμμετοχή στο διάλογο που θα οργανώσει το υπουργείο μεταφορών και δικτύων για το μέλλον του ΟΑΣΘ, με ημερομηνία λήξης τον Οκτώβριο του 2016.

Πράγμα που σημαίνει πως μέχρι τέλος του έτους θα δούμε να γίνονται πράξη οι σχεδιασμοί της Κυβέρνησης. Σχεδιασμοί που περιγράφονται στο 3ο μνημόνιο και θα δείξουν στην πράξη πως αντιλαμβάνονται οι κυβερνώντες την «αξιοποίηση» που «οραματίζονται» για τις συγκοινωνίες. Τη βούληση μάλιστα που έχουν να μας «αξιοποιήσουν» την έδειξαν με την ένταξη των εταιρειών στο ταμείο αποκρατικοποιήσεων.

Ένα άλλο πονηρό σημείο της συμφωνίας για την αποπληρωμή των δεδουλευμένων είναι πως ο ΟΑΣΘ θα καταβάλει το τμήμα των χρωστούμενων, που ανέλαβε ύστερα από τη συμφωνία, από τα εισιτήρια που θα πουλάει. Με αυτό τον τρόπο επιχειρείται να στραφούν οι εργαζόμενοι στα λεωφορεία ενάντια σε όσους δεν πληρώνουν εισιτήριο. Αυτό μάλιστα έγινε πράξη άμεσα, όπως πληροφορηθήκαμε από τα ΜΜΕ, με πρωταγωνιστή έναν ελεγκτή ο οποίος είτε σαν πιστό μαντρόσκυλο είτε έχοντας πειστεί αφελώς ότι εκείνη την στιγμή προστατεύει ή διεκδικεί τον μισθό του, παρόνομα και βίαια προσπάθησε να συγκρατήσει επιβάτιδα που δεν είχε εισιτήριο. Μάλιστα το περιστατικό θα μπορούσε να έχει την ίδια κατάληξη με την δολοφονία Καναούτη καθώς η επιβάτιδα παγιδεύτηκε εντός του λεωφορείου που δεν άνοιγε τις πόρτες και προσπάθησε να βγεί από το παράθυρο με τον ελεγκτή σε ρόλο τιμωρού να την τραβά από τα πόδια! Η κυβέρνηση και ο εργολάβος σε αγαστή συνεργασία προωθούν τον κοινωνικό κανιβαλισμό, έχοντας μάλιστα το θράσος να αυτοπαρουσιάζονται ως υπερασπιστές του κοινωνικού συνόλου, ενώ οι εργαζόμενοι στήνονται στον τοίχο γιατί τολμάνε να διεκδικούν τα δεδουλευμένα τους. Οι ευθύνες μας βέβαια είναι τεράστιες. Εάν λειτουργήσει ο κοινωνικός αυτοματισμός από την ανάποδη, αν δηλαδή βρεθούμε να “διεκδικούμε” τον μισθό μας από τους επιβάτες και όχι από την εταιρία ή το κράτος τότε θα ξεπέσουμε στο ίδιο επίπεδο χυδαιότητας με όσους μας κατηγορούν για αργόμισθους, τεμπέληδες κλπ.

Με αφορμή το τελευταίο σημείο, θα ξαναπούμε πως για όλους εμάς, όλους και όλες που εργαζόμαστε στις συγκοινωνίες, το αίτημα για ελεύθερη μετακίνηση είναι πιο επίκαιρο από ποτέ. Όσο αφήνουμε υπουργεία και διοικήσεις να συνδέουν τον μισθό μας με την αγορά εισιτηρίου, τόσο θα βρισκόμαστε δέσμιοι των σχεδιασμών τους, αναπαράγοντας με τη σειρά μας των κοινωνικό κανιβαλισμό και τη διχόνοια ανάμεσα στους εκμεταλλευόμενους.

Επίσης η απεργία στον ΟΑΣΘ ανέδειξε για άλλη μια φορά την ανάγκη να αλλαχθεί το συνδικαλιστικό μοντέλο. Τα σωματεία της συνεργασίας με τον ταξικό εχθρό και της εργασιακής ειρήνης δεν έχουν να μας προσφέρουν απολύτως τίποτα. Προβάλει όλο και πιο επιτακτική η ανάγκη δημιουργίας νέων συνδικαλιστικών δομών και αντιλήψεων. Αντιλήψεις που θα βάζουν μπροστά τα εργατικά συμφέροντα, τη σύγκρουση με κράτος και αφεντικά και την κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής.

 

Η ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΟΠΛΟ ΤΩΝ ΕΡΓΑΤΩΝ 

ΠΟΛΕΜΟ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΤΩΝ ΑΦΕΝΤΙΚΩΝ

 

 

ταξικό μέτωπο

πρωτοβουλία εργαζομένων στις συγκοινωνίες

taxikometopo@espiv.net

Σχόλια
  1. Ο/Η bida bida λέει:

    Συμβολή στην κριτική του αστικού εκπαιδευτικού συστήματος (pdf) | | | | | |

    |

    | | | | Συμβολή στην κριτική του αστικού εκπαιδευτικού συστήματος (pdf) Κλικ ΕΔΩ για εμφάνιση pdf ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Η εκπαίδευση είναι ένα από τα πρώτα πεδία καπιταλιστικής κυρια… | |

    |

    |

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s